August 14th - From Dawson to Witehorse
By Ride-on MotorTours
Dawson lijkt echt steeds meer op een Museumdorp, terwijl het eens een drukke bruisende stad was. Het is moeilijk voor te stellen dat hier eens 40.000 mensen leefden en werkten. Alles draaide hier om goud en nog steeds wordt de aarde omgewoeld met dreggen, maar de meeste aandacht wordt tegenwoordig besteed aan de bezoekende toeristen. Het is ook een prachtige plaats, met kleurrijke shopfronts, saloons en bars die er zoveel mogelijk uitzien als toen, in de hoogtijdagen van de goudkoorts. Ze dragen namen als The Golden Nugget en Klondike's Kate. De straten zijn nog steeds stoffig en onverhard. Alleen de hekken om je paard aan vast te zetten zijn verdwenen.
Het is de deels onverharde Alaskan Highway die ons uiteindelijk naar Whitehorse brengt. Het laatste stuk rijden we langs de prachtige Yukon rivier. Ernaast op de kant in Whitehorse ligt de S.S. Klondike, een grote radarboot die in 1937 gebouwd werd en goudzoekers en hun families en ook voorraden en handel vervoerde tussen Whitehorse en Dawson. Tegen de stroom in rekende men op 4,5 dag reistijd, terwijl op de terugweg slechts 1,5 nodig was.
- - -
Dawson lijkt echt steeds meer op een Museumdorp, terwijl het eens een drukke bruisende stad was. Het is moeilijk voor te stellen dat hier eens 40.000 mensen leefden en werkten. Alles draaide hier om goud en nog steeds wordt de aarde omgewoeld met dreggen, maar de meeste aandacht wordt tegenwoordig besteed aan de bezoekende toeristen. Het is ook een prachtige plaats, met kleurrijke shopfronts, saloons en bars die er zoveel mogelijk uitzien als toen, in de hoogtijdagen van de goudkoorts. Ze dragen namen als The Golden Nugget en Klondike's Kate. De straten zijn nog steeds stoffig en onverhard. Alleen de hekken om je paard aan vast te zetten zijn verdwenen.
Het is de deels onverharde Alaskan Highway die ons uiteindelijk naar Whitehorse brengt. Het laatste stuk rijden we langs de prachtige Yukon rivier. Ernaast op de kant in Whitehorse ligt de S.S. Klondike, een grote radarboot die in 1937 gebouwd werd en goudzoekers en hun families en ook voorraden en handel vervoerde tussen Whitehorse en Dawson. Tegen de stroom in rekende men op 4,5 dag reistijd, terwijl op de terugweg slechts 1,5 nodig was.
- - -
Dawson looks more and more like an open air museum, although it once was a busy town. Hard to imagine that there were about 40.000 people living and working here. It was all about gold and still now there is mining going on, but most attention goes out to the visiting tourists. And it ís a lovely little town still, with colorful shopfronts, saloons and bars that look as much as possible like they did bacj then, during the times of the goldrush, bearing names like the Gold Nugget and Klondike's Kate. The streets are still dusty like always. Only the poles to tie your horse too have disappeared.
It's the partly unpaved Alaskan Hwy which takes us down to Whitehorse. The last part of this journey we ride along the Yukon River from time to time. On it's bank in Whitehorse lies a big Sternwheeler boat called the S.S. Klondike. The boat was built in 1937 to bring miners and their families towards the minefields in Dawson, but it also carried produce and goods. Upstream it took 4,5 days to reach it's destination, while the return journey only took 1,5 days.
It's the partly unpaved Alaskan Hwy which takes us down to Whitehorse. The last part of this journey we ride along the Yukon River from time to time. On it's bank in Whitehorse lies a big Sternwheeler boat called the S.S. Klondike. The boat was built in 1937 to bring miners and their families towards the minefields in Dawson, but it also carried produce and goods. Upstream it took 4,5 days to reach it's destination, while the return journey only took 1,5 days.
Reacties
Een reactie posten